Muntliga delen av nationella provet i Svenska B.

2009-11-28 23:52:07 Vardag 1 kommentarer.

Talet jag höll på nationella i Svenska B hade bra effekt på lärare och åtminstone några i min klass, så förhoppningsvis kan jag nå ut till några här också. Om ni orkar läsa hela, vill säga. :) Notera att antalet dagar till studenten inte stämmer längre.

"Vet ni hur många dagar det är tills vi tar studenten, för att vara exakt?
202. Bra timing har vi också, mitt i finanskrisen tänker vi ge oss ut och söka jobb, försöka göra något av oss själva, hitta meningen med livet… Eller något. Själv har jag ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv, och jag tror nog inte att jag är den enda här inne som känner så. Det är väl nu, sista året på gymnasiet, vi ska ha kommit på vad som händer sen. Hur många här har gjort det? Hur många är säkra på vad ni kommer göra ett år från nu?

Vi vänder på det istället. Vi behöver inte vara säkra, det behöver man aldrig. Hur många 30-40åringar har man inte hört om som ännu inte vet vad de vill? Någonting de flesta av oss har däremot, är drömmar. Ett av de starkaste banden man har måste ju vara till sina drömmar, alltså framtidsdrömmar och liknande, inte de vi har på natten. Drömmar behöver inte vara stora, de behöver inte vara särskilt märkvärdiga, men vi har dem och vi håller hårt i dem.

Som sagt, drömmar behöver inte vara särskilt märkvärdiga, det kan till exempel vara en enkel dröm som att skaffa jobb, eller något så avancerat som att faktiskt bli chef någon dag. Det finns alla olika typer av drömmar; korta, långa, möjliga, omöjliga men ändå strävansvärda. Man kan ha en dröm om att vakna nästa morgon och upptäcka att favoritfrukosten står på bordet färdig att ätas, eller att man någon gång ska gifta sig rikt och leva lyxigt i en alldeles för stor villa.

Jag tror starkt på att man behöver drömmar för att överleva, för vad skulle vi vara utan dem? Tomma skal utan förhoppningar, utan något att sträva efter. Men jag tror även att man ska vara försiktig med vad man önskar sig. Var noga med att ha kvar de små drömmarna, håll fast vid hoppet och uppnå det ni kan. Köp de där skorna ni vill ha, våga prata med den ni spanat in, ät extra mycket frukost ibland. Bara för att.

Se även till att ha några drömmar som är ouppnåeliga, för så fort vi får det vi velat ha så vill vi inte ha det längre. Man vill ha det man inte kan få, endast för att man inte kan få det. Våga dröm om en resa runt jorden, våga dröm om att vinna flera miljoner på en trisslott, trots att det kanske aldrig kommer att hända.

Se till att aldrig sluta drömma, sluta aldrig hoppas. Uppnå så mycket ni kan. Låt inte en fånig finanskris ta hoppet ifrån er, och det gör ingenting om ni inte vet än vad ni vill med erat liv. Låt inte någon säga till er att det är något ni inte klarar av. Ha kvar drömmarna, för jag vet att vi kommer klara oss jättebra!"





Kommentarer
Alexandra skrev:

Värsta bra skrivet! Jag ger dig MVG rakt av! :)

Go siz! <3

2009-11-29 03:30:41
http://missypink.blogg.se/





Namn.
E-postadress (publiceras ej).
URL/Bloggadress.

Kommentar:

Kom ihåg mig?



Trackback

PHOTOGRAPHY & RETOUCH
Online just nu: Besökare idag:

LIZETTE HELENE HANSSON
22-årig Gotlänning som studerar bildbehandling på Fotoskolan STHLM.

I min kameraväska hittar man: Canon EOS 5D mk III Canon EOS 550D Canon 18-55mm f/3.5-5.6 Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Canon 50mm f/1.4


RSS 2.0